Infolinia 22 45 12 600

Ułatwienia dostępu



Poradniki dla kobiet w ciąży i po porodzie

Odżywianie w trakcie laktacji

Po porodzie, organizm kobiety jest przygotowany do produkcji pełnowartościowego mleka i nie trzeba się niepokoić o to, że sposób żywienia znacząco wpłynie na wartość odżywczą lub ilość mleka kobiecego. Może on jedynie nieznacznie modyfikować zawartość niektórych składników mleka, np. DHA, niektórych witamin z grupy B, witaminy D czy jodu. Dieta karmiącej wpływa przede wszystkim na jej samopoczucie i zdrowie. Dlatego podczas karmienia piersią należy stosować urozmaiconą i zbilansowaną dietę, bez profilaktycznej eliminacji produktów spożywczych. W przestrzeganiu prawidłowej diety pomogą Ci zaprezentowane poniżej zalecenia.

  • Dbaj o regularność i różnorodność

Spożywaj regularnie 4-5 posiłków, w których to warzywa i owoce stanowią połowę wszystkich spożywanych produktów. Kilka razy dziennie spożywaj produkty zbożowe (najlepiej pełnoziarniste) oraz co najmniej 2 szklanki mleka lub jego przetworów. Źródło białka powinny stanowić ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja, staraj się ograniczyć nadmierne spożywanie mięsa, zwłaszcza czerwonego i jego przetworów. W diecie jak najrzadziej powinny się pojawiać cukier i sól oraz słodkie i słone produkty. Warto ograniczyć smażenie i spożywanie produktów ciężkostrawnych ze względu na swoje zdrowie i samopoczucie.

  • Umiarkowanie zwiększ kaloryczność diety

W pierwszym półroczu laktacji, dziennie należy spożywać 500 kcal więcej, a w drugim 400 kcal. (kobiety szczupłe mogą potrzebować nawet 650 kcal). Odpowiada to porcji owsianki z bananem, porcji orzechów, albo niewielkiemu zwiększeniu liczby spożywanych posiłków. Nie ma wskazań do stosowania diet odchudzających, bo karmienie piersią naturalnie sprzyja powrotowi do sylwetki sprzed ciąży.

  • Suplementuj wybrane składniki pokarmowe

Podczas laktacji zalecana jest suplementacja kwasu DHA w ilości co najmniej 200 mg na dobę, lub przy niskim spożyciu ryb - 400-600 mg. Ponadto, warto suplementować jod (150 µg/d) oraz witaminę D (800-1000 IU/d). Podczas stosowania diety eliminacyjnej lub np. wegetariańskiej może być konieczna suplementacja innych składników pokarmowych, o czym powinien zadecydować lekarz lub dietetyk.

  • Nie eliminuj produktów wzdymających

Wiele karmiących matek nie spożywa produktów wzdymających (np. warzyw kapustnych, strączkowych, cebuli, produktów pełnoziarnistych, ciężkostrawnych) w obawie, że wywołają wzdęcie i kolkę u malucha. Wzdęcie powstaje w jelitach w wyniku fermentacji niestrawionych węglowodanów przez bakterie jelitowe, więc nie może przejść do mleka kobiecego, które powstaje z prekursorów składników pokarmowych we krwi. Kolka niemowlęca, prawdopodobnie spowodowana jest niedojrzałością przewodu pokarmowego, występuje u większości niemowląt między 4 tygodniem a 5 miesiącem życia i mija samoistnie – sposób żywienia karmiącej matki na nią nie wpływa.

  • Nie eliminuj produktów alergizujących

Mleko krowie i jego przetwory, orzechy, truskawki, cytrusy, czekolada i cały szereg innych produktów uznawanych za alergizujące często są eliminowane z diety przez kobiety karmiące z obawy, że wywołają alergię u dziecka. Silne alergeny nie przechodzą do mleka kobiecego, ale mniej alergizujące białka mogą. Wiadomo, że profilaktyczna eliminacja alergenów podczas laktacji nie zapobiega wystąpieniu alergii u dziecka, a nawet może zwiększać ryzyko jej wystąpienia, ponieważ oprócz alergenów w mleku występują również przeciwciała.

  • Spożywaj produkty o wyraźnym smaku

Substancje smakowo-zapachowe z żywności mogą przechodzić do mleka matki. Dzieci chętniej spożywają mleko o nowym, ciekawym smaku (nawet czosnkowym), a poza tym dzięki temu poznają smak żywności, którą będą otrzymywać podczas rozszerzania diety.

Skontaktuj się z nami

Infolinia

tel. 22 45 12 600
Infolinia czynna każdego dnia w godzinach:
poniedziałek, środa, piątek: 8:00 - 15:00
wtorek, czwartek: 8:00 - 18:00

E-MAIL

Zostaw kontakt, oddzwonimy.

Pozostaw swoje dane, skontaktujemy się z Tobą i zapiszemy Cię na wizytę u naszych specjalistów.

Mapa